6 Vastauksia uskovaisten ja mystiikanharrastajien
väitteisiin
"Vaikka tuhat ihmistä uskoisi hölynpölyyn, se on silti
hölynpölyä".
kiinalainen sananlasku
"Et voi todistaa, ettei jumalaa ole olemassa".
En. En voi todistaa sitäkään, ettei sinun päässäsi ole
näkymättömiä keijukaisia. Se, ettemme voi todistaa, ettei
jumalaa ole olemassa, ei merkitse sitä, että jumala olisi
olemassa.
Voidaan keksiä miten suuri määrä tahansa väitteitä, joita ei
voida osoittaa vääräksi ja joita jokainen, jolla on
ylenpalttinen usko, saattaa pitää oikeina. Kukaan ei kuitenkaan
väitä, että niihin kaikkiin kannattaa luottaa niin kauan kuin
niiden perättömyyttä ei ole osoitettu. Ja jos ainoastaan
joihinkin väitteisiin kannattaa luottaa niin törmäämme jälleen
totuuden kriteereihin. Vain tieteellä - julkisella järjen
käytöllä - on olemassa menetelmiä erottaa totuutta ja erhettä
toisistaan.
Vapaa-ajattelijat lähtevät liikkeelle todistamistaakan
periaatteesta. Se, joka esittää väittämän totuuden vaatimuksin
(eli esim. "jumala on olemassa"), on velvollinen todistamaan
väitteensä tai edes perustelemaan sen tieteellisesti
koeteltavalla ja loogisella tavalla. Filosofisia perusteluja
voidaan arvioida filosofian keinoin.
"Tarkoitin, että on mahdollista, että jumala on olemassa".
Meillä ei ole todistusaineistoa edes siitä, että jumaluuksien
olemassaolo on mahdollista. Jotkut asiat ovat kylläkin
mahdottomia (emme voi esim. tehdä vesipalloja). Ihmisen on
mahdollista mieltää ajattelunsa tuotteet maailmasta erillisiksi
olioiksi. Ihminen voi kuvitella kaikenlaista ja antaa
ajattelunsa tuotteille olemassaolon muuallakin kuin omassa
subjektiivisessa todellisuudessaan; sisäisessä mentaalisten
tilojen maailmassa.
"En voi järjellä todistaa, että jumala on olemassa mutta
jumalan olemassaolo ei ole järjen, vaan uskon asia".
Mutta entäpä, jos uskosi on pelkkä ennakkoluulo, kuten
käsitys että valkoiset ovat mustia parempia tai miehet naisia
parempia tai että ne, joilla on silmälasit, ovat muita
viisaampia? Uskonnollinen usko tarkoittaa lujaa luottamusta
jonkin sellaisen olemassaoloon tai vaikutukseen, mistä ei ole
saatavissa mitään todisteita. Se on uskoa ilman todisteita tai
jopa vastoin todisteita.
Usko on periaatteessa mieletön asenne. Jollei asioista tiedetä
mitään, uskolta puuttuvat järjelliset perusteet. Jos taas asiat
tiedetään ja tunnetaan, ei ole mitään syytä vaatia pelkkää
uskomista.
Kun tiedemies sanoo uskovansa, että uusi teoria on tosi, hän
tarkoittaa silloin, että teoria on vahvasti perusteltu ja
havainnot tai testit tukevat sitä. Kyse on rationaalisesta
totena pitämisestä. Myös monet arkipäivän elämänkokemukseen
perustuvat uskomuksemme edustavat sitä. Sen sijaan uskonnollinen
usko - perusteeton, sokea usko - edustaa irrationaalista
(=järjenvastaista) totena pitämistä.
"Mutta jumala on vajavaiselle ihmisjärjelle käsittämätön".
Tämä väite on jo sinänsä mieletön. Olemassaololause on
mielekäs (tosi tai epätosi) vasta kun olemassa olevaksi väitetty
olio/ilmiö on määritelty, kun sen ominaisuudet on annettu.
"Käsittämättömyys" ei ole mikään ominaisuus. Se tarkoittaa samaa
kuin lause: "ei kyetä määrittelemään". Väitetyn olion
ominaisuuksista ei siis tiedetä mitään, eikä siis tiedetä edes
mistä puhutaan. Todellakin; jos ainoa todisteemme on usko
silloin emme voi edes tietää mihin uskomme!
"Minä olin epätoivoinen ja itsemurhan partaalla. Uskonto
pelasti minut ja saattoi elämäni oikeille raiteille".
Kyllä, uskonto teki sen. Mutta esim. partiopojat ja Freud
olisivat tehneet sen myös, jos olisit uskonut heihin. Itse
asiassa mikä hyvänsä tosi tai epätosi uskomus voi panna ihmisen
elämän järjestykseen.
Jos puhutaan uskon hedelmistä niin todettakoon, että mikä
tahansa aito vakaumus voi olla runkona myönteisten hedelmien
syntymiselle. Ne ovat pääasiassa eettisen ajattelun luomuksia.
Lisäksi on muistettava, että uskon hedelmät eivät ole
lähestulkoonkaan aina myönteisiä. Ihmiskunnan historia ja tämän
päivän todellisuus kertovat siitä yllin kyllin. Ajatellaanpa
vaikka kerettiläis- ja noitavainoja, ristiretkiä ja uskonsotia.
Eri puolilla maailmaa käydään tälläkin hetkellä sotia, jotka
ovat osaltaan uskonsotia. Hyvä esimerkki tästä on tämän päivän
(1993) tilanne entisessä Jugoslaviassa. Vielä jos muistetaan
esim. Salman Rushdien tappotuomiota ja naisten pääsyä
aborttiklinikoille estäviä fundamentalistikristittyjä USA:ssa,
niin eiköhän kielteiset hedelmät ala hahmottua.
Yksilötasollakin usko tekee ihmisen usein älyllisesti sokeaksi,
ennakkoluuloiseksi, vanhoilliseksi, suvaitsemattomaksi ja
tietenkin epätieteelliseksi (kts. Albert Ellis: Uskonto
henkisenä sairautena, 1986). Liberaali uskonnollisuus on lähinnä
emotionaalista lapsellisuutta.
"Ihmisellä on uskonnollinen tarve"
Mitään varsinaista uskonnollista tarvetta ei ole. Uskon
taustalla on halu uskoa, jolla taas on syvät psykologiset
syynsä; ihmisen turvallisuuden, varmuuden ja lohdutuksen
tarpeet. Ne ovat ensisijaisia tarpeita, joita uskonto ja
uskonnollinen usko voivatkin ehkä tyydyttää. Moni ihminen
toivoo, että meidän kohtaloamme ohjaisi jokin suurempi voima,
joka pitäisi huolta meistä ja rakkaimmistamme (jumala
huolenpitäjänä). Suurin toive on saada elää ikuisesti
rakkaittensa kanssa (jumala kuolemattomuuden takaajana). Lisäksi
moni pelkää kuolemaa ja kammoksuu olemattomuuden ajatusta.
Vapaa-ajattelijat elävät tätä ainutkertaista elämäänsä,
hyväksyen sen ajallisuuden ja rajallisuuden ja etsivät onnea,
iloa ja tyydytystä siitä, tietäen ettei muualta sitä voi löytyä.
"Monet tiedemiehetkin uskovat jumalaan".
Jotkut ihmiset yrittävät ajatella tieteellisesti joillakin
alueilla ja ei-tieteellisesti joillakin toisilla alueilla. Miten
samaan aikaan voi ajatella tieteellisellä ja vaikkapa
"apostolisella" (= uskontunnustus) tavalla, sitä on vaikea
ymmärtää. Ihmisen, joka toisaalta uskoo vain mittaustensa
tuloksiin ja toisaalta "ilmestyksiin", maailmankatsomus on
ristiriitainen. Filosofi Raimo Tuomela on kutsunut tällaista
skitsofreeniseksi ajatteluksi. On muistettava, että asioiden
jaottelu "uskon asioiksi" ja "tiedon asioiksi" on teologien
keksimä temppu, pelkkä perusteeton, hihasta vedetty (ad hoc),
oletus. Todellisuus ei tunne tällaisia reviirejä.
V.T.Aaltonen kirjoitti osuvasti: "Omasta puolestani luulen
jokaisen rehellisen tiedemiehen ainoastaan sanovan, että voi
olla "muuta", mutta että hän ei tiedä siitä mitään. Eikä tästä
"muusta" voi kukaan toinenkaan ihminen enempää sanoa" (VA 7-
8/49).
Maailmaa on katsottava sellaisena kuin se on, älkäämme tehkö
turhia hypoteeseja eli olettamuksia ! Maailmankaikkeus on
kokemuksen kohde. Se on todellinen; me olemme osa siinä ja osa
sitä. Miksi menisimme sen ulkopuolelle?
"Maailmassa on paljon asioita, joita ei teidän järkioppinne
voi käsittää!"
On selvää, että tieteellisen rationaliteetin ulkopuolelle jää
ja on aina jäävä jokin osa todellisuutta. Se, mitä
tieteellisesti pystytään kulloinkin hallitsemaan, on aina
jotakin äärellistä, kun taas todellisuus on ääretön
("ehtymätön").
Tästä ei kuitenkaan seuraa, että tieteellisellä
rationatiteetilla olisi jokin periaatteellinen raja, että olisi
jokin äärellinen pussi, jonka sisälle jää kaikki se, mitä
voidaan tieteellisen rationaliteetin keinoin saavuttaa. Ei ole
olemassa jotakin ennakolta asetettua rajaa, jonka yli
inhimillinen tieto ei koskaan voisi päästä (uskovaiset
kuvittelevat, että uskonnollisten oppien pohjalta voidaan
etukäteen rajata sitä, mitkä kysymyksenasettelut ja tulokset
ovat tieteelle luvallisia ja mitkä eivät ole).
Siitä, että todellisuus ei ole koskaan hallittavissa
täydellisesti tieteellisen rationaliteetin avulla ei myöskään
seuraa mitään johtopäätöksiä joidenkin muka "yliluonnollisten"
voimien vaikutuksesta.
Aina tulee olemaan kysymyksiä, joihin ei ole vielä löydetty
tieteen metodien avulla vastauksia. Tästä seuraa kuitenkin vain
se, että tieteellistä tutkimusta on jatkettava (jos ihmisen
uteliaisuus siihen pakottaa), eikä se, että olisi turvauduttava
mitään selittämättömiin yliluonnollisiin "selityksiin", tai
ryhdyttävä jumalallistamaan tietämättömyyyttämme, tai
täydennettävä perusteltua ja testattua tieteellistä
tutkimustietoa tieteellisesti perustelemattomalla
ei-testattavissa olevalla luulottelulla ja toiveajattelulla.
On vain hyväksyttävä se, että kaikkeen ei ole yksioikoisia
vastauksia, turvautumatta siitä huolimatta helppoihin "kani
hatusta" vastauksiin.
V.T.Aaltonen vastasi Sigfrid Sireniukselle: "Me ihmislapset
elämän saatossa olemme suuren tuntemattoman edessä kaikki yhtä
tietämättömiä, niin tohtori Sirenius kuin minäkin. Tohtori
Sirenius uskoo olemattomiin, se on hänen ratkaisunsa. Itse uskon
vain sellaiseen, jota voin järjellisillä syillä pitää totena, se
on minun ratkaisuni. En jumaloi tiedettä enkä tietoa, mutta kun
kysymys on elämämme tiestä, pidän järjellistä ajattelua
luotettavampana oppaana kuin sokeaa uskoa" (VA 12/53).
Tieteellisesti ajatteleva ihminen voi vallan hyvin olla sitä
mieltä, että joihinkin kysymyksiin ei ole saatu vielä
vastauksia, eikä hän sitoudu dogmaattisesti mielipiteisiin
asioissa, joissa riittävää julkista perustelua ei ole
esitettävissä. Näin tieteellinen maailmankatsomus on avoin ja
kiihkoton.
"Ihmisjärki on erehtyväinen".
On totta, että ihmisjärki on erehtyväinen, mutta se on joka
tapauksessa paljon parempi ohjaaja kuin sokea tunne tai halu
uskoa. Järki saattaa olla tylsä työkalu mutta se on ainoa mitä
meillä on.
Tiede on julkista järjen käyttöä. Tiede - silloin kun sen
autonomiaa ei ole tukahdutettu - on ainoa totuuden tavoittelun
instituutio, jossa kollektiivinen itsepetos on pitkällä
tähtäimellä tehty mahdottomaksi. Tieteeseen sisältyvät
julkisuuden, perusteltavuuden, toistettavuuden ja testattavuuden
vaatimukset pitävät huolta tästä.
"Kuka loi maailman? Vastaus: jumala".
"Kuka loi maailman?", on monierheinen kysymys. Se olettaa,
että joku loi maailman, että maailma ylipäätänsä luotiin ja,
että maailma "luodaan" samoin kuin luodaan vaikkapa kenkäpari.
Mitä kysyjä tarkoittaa maailmalla? Maapalloa? Metagalaksia eli
havaittavissa olevaa maailman kaikkeuttako?
Siitä, että jotakin on olemassa ja että se on määrätynlaista, ei
seuraa millään loogisella välttämättömyydellä, että jokin on sen
tehnyt.
Yleensä vain biologiset yksiköt (muurahaiset, mehiläiset,
ihmiset jne.) ja ihmisen rakentamat koneet voivat jotakin
rakentaa. On tarpeetonta kuvitella rakentajaa niille asioille,
joita organismien ja koneiden ei ole koskaan todettu
rakentaneen.
On virheellistä kuvitella, että kerran oli aika, jolloin mitään
ei ollut olemassa. Yleisen suhteellisuusteorian (Albert
Einstein) mukaan aika ja avaruus eivät ole mitään tapahtumien
muuttumattomia puitteita, johon itse tapahtumat eivät vaikuta.
Aika ja avaruus vaikuttavat kaikkiin maailmankaikkeuden
tapahtumiin ja kaikki maailmankaikkeuden tapahtumat vaikuttavat
aikaan ja avaruuteen. Aika ja avaruus eivät voisi olla olemassa
ellei olisi olemassa myös materiaa (aine ja energia).
Lisäksi luonnontieteen mukaan ainetta ja energiaa ei voi luoda
tyhjästä. Niiden olomuotoa voidaan kyllä muuttaa ja ainetta ja
energiaa toisikseen, mutta ei hävittää.
Jos kuuma alkuräjähdysmalli (termi: Stephen Hawking) pitää
paikkansa niin silloin aika alkoi alkuräjähdyksessä. Stephen W.
Hawking kirjoittaa: "Jos ennen alkuräjähdystä on ollut jotain
tapahtumia, emme voi turvautua niihin alkuräjähdyksen jälkeisten
tapahtumien ennustamisessa, koska jatkuvuus on katkennut
alkuräjähdyksessä. Vastaavasti alkuräjähdyksen jälkeisistä
tapahtumista ei voida tehdä mitään päätelmiä siitä, mitä on
tapahtunut ennen alkuräjähdystä. Nykyisen käsityksen mukaan
ennen alkuräjäytystä sattuneilla tapahtumilla ei ole mitään
vaikutusta nykyisiin tapahtumiin, joten niitä ei tarvitse ottaa
maailmankaikkeuden malleissa huomioon" (Ajan lyhyt historia,
1988, s.48).
Vaikka maailmankaikkeus ei olisi aina ollut olemassa, tästä ei
voida päätellä, että sen on luonut uskovaisten jumala (joka
vaihtelee uskonnon mukaan). Maailmankaikkeus olisi yhtä hyvin
voinut syntyä itsestään tai sen on luonut joulupukki tai
vaikkapa jokin demoni ilkeyksissään, kuten Bertrand Russell
otaksui leikillään.
Miksi on vaikeampi kuvitella itsestään olemassa olevaa
maailmankaikkeutta, kuin luulotella, että olisi olemassa
itsestään olemassa oleva luomisintoinen henkiolento, jota
kutsutaan jumalaksi? Erilaisia kuuman alkuräjähdysmallin
muunnelmia esitellään mm. Stephen Hawkingin edellä mainitussa
teoksessa ja useissa kirjallisuusluettelossa olevissa
tähtitieteellisissä teoksissa.
Mielenkiintoista on, että Stephen Hawking ei enää itse oleta,
että maailmankaikkeus syntyi alkuräjähdyksessä. Hänen mukaansa
alussa ei ollutkaan mitään todellista "alkupistettä". Hän on
luonut työtovereineen suljetun mutta reunattoman aika-avaruuden
mallin.
Hawking kirjoittaa: "Luoja voidaan olettaa tarpeelliseksi niin
kauan kuin uskomme, että kaikella on ollut jokin alku. Jos
maailmankaikkeus kuitenkin on täysin suljettu ja reunaton, sillä
ei ole sen enempää alkua kuin loppuakaan. Se on vain olemassa.
Mihin silloin enää Luojaa tarvitaan?" (Ajan lyhyt historia
s.142).
Ajatus maailman "luomisesta" on ns." ensimmäisen syyn"
todistuksen muunnelma. Todistus lähtee siitä, että kaikella on
syynsä, sen tähden maailmankaikkeudellakin on syynsä. Mutta, jos
kaikella on syynsä silloin jumalallakin täytyy olla syynsä.
Ellei jumala tarvitse mitään syytä, silloin kaikella ei tarvitse
olla syytä. Stephen Hawkingkin kysyy kirjansa
yhteenvetokappaleen lopussa: "Ja kuka loi Luojan?" (s. 173).
"Ihmeitä tapahtuu, se vaatii yliluonnollisen voiman
läsnäoloa ja vaikutusta".
Itse asiassa, jos aikoo hyväksyä, että ihmeitä ylipäätänsä
tapahtuu, se vaatii etukäteen uskon jumaluuden tai jonkin muun
"korkeamman voiman" olemassaoloon.
Ihme on tapahtuma, joka ei ole periaatteessakaan selitettävissä
rationaalisesti ja se kumoaa tunnetut käsitykset siitä mitä
olioille voi tapahtua. Jos amputoidun jalan tilalle ilmestyisi
uusi jalka, niin se olisi todellinen ihme. Ei ole mitään näyttöä
siitä, että "ihmeitä" tapahtuisi. Se, että tapahtuu jotakin,
jota emme sillä hetkellä ymmärrä, ei todista mitään
jumalan/jumaluuksien olemassaolosta. Lisäksi jumaluuden
olemassaolo ei silti vielä selittäisi kuinka "ihme" sattui.
Kansainväliset tutkimuksen osoittavat, että ns.
"parantamisihmeet" ovat vain ihmisten subjektiivisia
paranemiselämyksiä tai kyse on sellaisten oireiden
poistamisesta, jotka ovat psyko-somaattisia. Matti A. Miettisen
väitöskirjan lukeminen on välttämätön jokaiselle, joka näitä
kysymyksiä pohtii. Miettinen tutki saarnaaja Niilo Yli-Vainion
suorittamia parantamisia ja johtopäätös oli selkeä: "Minkään
tautiluokan kohdalla ei tullut esiin mitään lääketieteellisestä,
tunnetusta ennusteesta poikkeavaa, mitään erikoista parantumisen
muotoa, tai vaikeasti selitettävää" (Uskonnolliset
ihmeparantumiset lääketieteellis- psykologisesta näkökulmasta,
1990, s.106-107, arvioitu 1403 parantumiskokemusta).
"Monet ihmiset ovat kertoneet, että he ovat kohdanneet
jumalan".
Tunnetta, että on tavannut jumalan, ei saa sekoittaa
tosiasiaan, että on tavannut jumalan. Tunteiden ja tosiasioiden
sotkemista kutsutaankin mystiikaksi. Samaan asiaan vetoavat
kaikki uskonnot ja ilmestyneet jumaluudet ovat jättäneet
uskoville odotetusti ristiriitaisia viestejä. "Jumaluuksien
kohtaaminen" olisi mielenkiintoinen psykologinen tutkimuskohde.
Kts. edellisessä luvussa: subjektiivisten kokemusten arvo
perusteluina ja todisteina tieteen kannalta.
"Jumala on olemassa, koska joku ohjaa luonnon järjestystä".
Luonto ei ole niin "järjestyksessä" kuin on luultu.
Epäjärjestystä on löytynyt sielläkin, missä luultiin olevan
järjestystä. Toisaalta uusien teorioiden avulla nähdään
järjestystä siellä, missä ennen sitä ei havaittu (kaaosteoria).
Esimerkiksi ilmakehän säiden muodostumista kyetään hahmottamaan
entistä paremmin kaaosteorian avulla. Kaaosteoria ei siis kerro,
että "kaikki on kaaosta", vaan se tuo järjestystä sinnekin missä
sitä ei ennen nähty.
Ei ole olemassa järjestystä tai epäjärjestystä, vaan erilaisia
järjestyksiä. Toiset ovat ihmisen helpommin käsitettäviä kuin
toiset. Luonnon järjestyksestä puhuminen ei ole siis mielekästä.
Järjestyksen olemassaolosta ei voida päätellä järjestyksen
alkuunpanijan olemassaoloa.
Oli luonto millainen tahansa, joku voisi väittää, että sen
joutuminen nykyiseen tilaan olisi äärimmäisen epätodennäköistä.
Heittäkää noppaa vaikkapa sata kertaa ja merkitkää tulossarja
muistiin. Tulos on äärimmäisen epätodennäköinen. Ette koskaan
tule saamaan samaa tulossarjaa eikä kukaan muukaan. Kuitenkin
tulos kaikessa monimutkaisuudessaan oli yhtä todennäköinen kuin
minkä vastaavan heittosarjan tulos tahansa.
Elävän luonnon havaittava järjestys selittyy evoluution avulla.
Elämänmuodot ovat muuttuneet ja mukautuneet miljardien vuosien
aikana luonnonvalinnan ja sattuman vaikutuksesta (kts.
kirjallisuusluettelosta esim. Laihonen, Salo, Vuorisalo tai
Gould).
"Moderni kvanttifysiikan tutkimus osoittaa, että
tieteellisessä maailmankuvassa on periaatteellinen aukko".
Moderni kvanttiteoria perustuu todennäköisyyslakeihin, joiden
mukaan tietystä tapahtumasta seuraa toisia tapahtumia vain
tietyllä todennäköisyydellä. Todellisuus itsessään on tällainen.
Ainoa mitä voidaan havaita mikrohiukkasista (=atomien
rakennehiukkasista) on juuri niiden ominaisuuksien
todennäköisyysjakauma. Kvanttiteoria selittää periaatteessa
kaiken mitä havainnoissa on selittämistä.
Jotkut uskovaiset tiedemiehet ovat väittäneet, että
mikrokosmoksen maailma on indeterministinen (= sen
lainalaisuudet ovat pohjimmiltaan tilastollisia) vain tieteen
näkökulmasta. Todellisuudessa on heidän mukaansa myös tieteen
tavoittamattomissa olevia syitä, jotka vaikuttavat tapahtumiin
yhtä ratkaisevasti kuin tieteen tuntemat syyt.
Tiede ei anna tällaisille spekulaatioille mitään perusteita.
Tieteellinen lähtökohta on se, että joko maailma on sellainen
kuin parhaat tieteelliset teoriat väittävät tai sitten
tällaisiin "tieteen tavoittamattomissa oleviin syihin" ei oteta
kantaa.
Tieteen menetelmän peruspiirre on pitäytyminen luonnollisiin
selityksiin, koska yliluonnolliset selitykset ovat mitään
selittämättömiä näennäisselityksiä.
Meillä tunnetuin uskovainen ex-tiedemies on K.V.Laurikainen.
Väittelyssä filosofi Ilkka Niiniluodon kanssa hän kuitenkin
putosi "Niiniluodon sukanreikään". Niiniluoto kumosi hänen
väitteensä sukanreikäesimerkillä seuraavasti: "Laurikainen on
jatkuvasti korostanut sitä, että kvanttimekaniikkaan liittyvä
tilastollinen kausaliteetti "pakottaa" meidät hyväksymään
tieteellisessä maailmankuvassa olevan periaatteellisen "aukon",
mikä taas johtaa pakosta "materialismin kritiikkiin". Mitään
tällaista pakkoa ei kuitenkaan ole olemassa. Jos sukassani on
reikä, tyhjentävä kuvaus sukasta kertoo, että siinä on reikä.
Tämä ei merkitse sitä, että tiedossamme olisi "aukko": reikä on
todellisuudessa, eikä todellisuutta koskevassa tiedossamme.
Vaikka sukan reikä on olemassa, mitään pakkoa ei ole olemassa,
että reiässä on jotakin esim. jokin piilevä aineelle
komplementaarinen henki tai "irrationaalinen tekijä"."
Niiniluoto jatkaa: "Samoin, jos maailman kausaalisessa
rakenteessa on reikiä (ts. maailma on indeterministinen),
tyhjentävä kuvaus maailmasta kertoo siinä olevan reikiä. Nämä
reiät ovat todellisuudessa, eikä niiden olemassaolosta seuraa
aukkoa maailmankuvassamme. Mikään ei myöskään pakota meitä
olettamaan, että näissä reiissä on jotakin, ts. että niihin
sisältyy kätkettynä jokin tekijä, jota sitten voisimme yrittää
luonnehtia "hengeksi" tai "vapaaksi tahdoksi" " (Kanava 3/1983,
"Suomalaisen fyysikon ongelmia").
Niiniluoto toteaa vielä: "Tieteellisen maailmankatsomuksen
edustajalle uskonnolliset spekulaatiot ovat tarpeettomia.
Dogmatismia (=auktoriteettiuskoa) vastustavalle kriittiselle
ajattelijalle, joka vaatii maailmankuvalle julkisia perusteluja,
ei ole olemassa mitään tietä, joka kulkisi kvanttimekaniikasta
mystiikkaan tai uskontoon" (Tiede, filosofia, maailmankatsomus,
1984).
"Miksi maailma on juuri sellainen kuin se on? Tiede
osoittaa, että jos maailmankaikkeus olisi vähänkin toisenlainen
kuin se on niin siinä ei olisi voinut syntyä ja kehittyä elämää.
Kaikki viittaa siihen, että "joku" on huolehtinut siitä, että
elämä maailmankaikkeudessamme on mahdollista".
On totta, että esim. jos valon nopeus, elektronin varaus,
gravitaatiovakio ja alkeishiukkasten massat (kts. käsitteet
vaikkapa kirjallisuusluettelossa mainitusta Teerikorven ja
Valtosen kirjasta "Kosmos") eroaisivat nykyisistä arvoistaan
niin atomiytimet eivät ehkä pysyisi koossa, eikä tähtiä,
planeettoja ja elämän rakennusaineita olisi päässyt syntymään.
Universumi on siis alkuräjähdyksen jälkeen kehittynyt (jos
alkuräjähdysteoria pitää paikkansa) sellaisten lakien mukaan,
jotka ovat kyenneet tuottamaan alkuaineita, fysikaalisia
kappaleita, auringon, maapallon, orgaanisia yhdisteitä, eläviä
organismeja, aistivia eläimiä ja lopulta ajattelukykyisen
ihmisen.
Tämä kosmisen, kemiallisen ja biologisen evoluution tulos on
ilmeisesti kontingentti asia eli ei välttämätön mutta ei
myöskään mahdoton. Maailmankaikkeutemme voisi vallan hyvin olla
aivan toisenlainen. Mutta jos näin olisi niin me emme olisi
täällä maailmaa ihmettelemässä ja käsittämässä. Se voi tietysti
olla mahdollista, että muunlaistakin (kuin hiilen kemiaan
perustuvaa) elämää voisi olla.
Siitä, miten mainittu kehitys on tapahtunut, antavat useat
tieteet oman jatkuvasti täydentyvän kuvauksen, jonka kautta
ihmisen olemassaolo saa luonnollisen tieteellisen selityksen. On
hassua ajatella, että ikään kuin ihmisen vähäinen olemassaolo
olisi syynä suunnattoman maailmankaikkeuden rakenteeseen.
Maailmankaikkeuden, jonka rajoja emme edes tunne! Tässä on syy
ja seuraus mennyt sekaisin!
Teerikorven ja Valtosen kirjassa "Kosmos" (1988) esitetään
hauska vertaus, joka selvittää asiaa: "Ajatelkaamme ihmistä,
joka elimistönsä jonkin puutteen takia joutuu kantamaan
kehossaan epätavallisia mikrobeja. Mikrobit toteavat
hämmästyneinä, että isännän kehossa on mielenkiintoinen,
epätodennäköinen piirre, joka sallii niiden syntyä ja elää
mukavasti. "Kuinka ihmeellistä", ne tuumaavat, "näyttää kuin
meidät olisi otettu kauniisti huomioon, kun tämä maailmamme on
syntynyt". Ulkopuolisina tarkkailijoina me voisimme kohteliaasti
oikaista pieneläjien liian suuria luuloja itsestään ja sanoa,
että maailmassa on tosiasiassa miljardeja ihmiskehoja.
Muutamissa niistä sattuvat vallitsemaan kyseisille mikrobeille
soveliaat olosuhteet. Niinpä niitä sitten siellä esiintyykin
ilman, että tarvitsee kuvitella kyseisiä kehoja rakennetun juuri
näitä mikrobeja silmälläpitäen"(s.436).
"Kaikilla ihmisillä on moraalisia ja esteettisiä arvoja,
joita ei voi selittää fysikaalisen maailman käsittein, siksi on
oletettava, että ne ovat peräisin jumalalta".
On toki olemassa yksinkertaisempia tapoja selittää
moraalisten ja esteettisten arvojen alkuperä. Lisäksi; jos jokin
jumaluus olisi antanut ihmisille moraaliset arvot, niin silloin
kaikilla kansoilla ja kaikilla ihmisillä olisi samat arvot.
Moraalisosiologia osoittaa selkeästi ettei tämä pidä paikkansa.
Moraali on sosiaalisen elämän erityinen muoto, jonka ihminen ja
hänen yhteisönsä luo. Ihminen on läpikotaisin moraalinen olento,
joka voi hahmottaa moraalinsa hyvin monella tavalla.
Vapaa-ajattelijat kiistävät absoluuttisen, kaikkina aikoina ja
kaikissa tilanteissa pätevän moraalin olemassaolon. Arvoilla ja
normeilla on kuitenkin niiden sosiaalisesta alkuperästä johtuvaa
objektiivisuutta eli yleispätevyyttä. Monet suuret moraalikäskyt
("älä tapa", "älä varasta", "älä valehtele") saavat
objektiivisuutta siitä tosiasiasta, että ne muodostavat
elinehtoja koko inhimilliselle yhteiskunnalle. Yhteisö ei voi
säilyä ellei näitä käskyjä sovellettaisi yhteisön omiin
jäseniin.
Niin moraaliset arvot (käsitykset hyvästä ja pahasta, oikeasta
ja väärästä, tavoiteltavasta ja vältettävästä) kuin
esteettisetkin arvot (käsitykset kauniista ja rumasta) ovat
syntyneet ihmisten sosiaalisessa tajunnassa, sosiaalisessa
yhteisössä. Moraalia tarvitaan yhteisöllisen elämän säätelyyn.
"Onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä onko jokin usko
tai oppi tosi, kunhan se tekee ihmisen onnelliseksi?"
Bertrand Russell on todennut, että "Onnellisuutta, joka
perustuu uskomuksiin, joilla ei ole muuta pohjaa kuin niiden
miellyttävyys, ei voida pitää erityisen ihailun arvoisena" (VA
6/49 ja 7/78).
Vapaa-ajattelijat haluavat rakentaa elämänsä tosiasioiden
pohjalle. Vaikka koskaan ei voidakaan paljastaa koko totuutta
kaikesta, pääsemme kuitenkin sitä lähemmäksi tieteellisen
metodin avulla. Vapaa-ajattelijat eivät kysy onko jokin uskomus
lohduttava tai tunteita tyydyttävä, vaan onko se tosi.
Emme usko, että järjen hylkääminen johtaa onnellisuuteen.
Päinvastoin, se johtaa useasti siihen, että ihminen menettää
kyvyn ratkaista ongelmansa ja haaskaa aikansa
näennäisratkaisuihin (esim. rukoilee apua jumalaltaan).
V.T.Aaltonen kirjoitti: "Vastustajamme voimana on vetoaminen
tunteisiin ja ihmisten nukuttaminen miellyttävään
toiveajatteluun; me vapaa-ajattelijat voimme vedota vain
järkeen, ja aivojen käyttäminen on ihmisille tunnetusti
raskasta" (VA 5/49).
"Vapaa-ajattelijat ovat ahdasmielisiä ihmisiä, jotka
kieltävät kaiken mitä ei voida mitata".
Emme toki kiellä kaikkea mitä ei voida mitata. Esim.
rakkautta ja ystävyyttä on olemassa, vaikka niitä (esim.
voimakkuutta) ei voidakaan mitata. Niitäkin voidaan toki tutkia
rationaalisesti vaikkapa psykologian keinoin.
Kannatamme suurta avomielisyyttä uusia ajatuksia kohtaan. Olemme
kuitenkin samaa mieltä tunnetun skeptikon James Randin kanssa,
että avoin mieli ei tarkoita sitä, että ihmisellä pitäisi olla
reikä päässä. Vaadimme todisteita erilaisten todellisuutta
koskevien väitteiden tueksi. Näinhän tieteessä toimitaan.
Ensin luova mielikuvitus luo visioita ja ideoita, sen jälkeen
niitä tarkastellaan kriittisesti ja katsotaan ovatko ne
sopusoinnussa havaintojen kanssa. Havainnot saavat aina
viimeisen sanan. Kauneinkin teoria on hylättävä, jos se ei ole
sopusoinnussa tehtyjen havaintojen kanssa. Olisi toki mukavaa
uskoa suojelusenkeleihin mutta se olisi kovin kovin
perusteetonta ja virheellistä.
Jos ihminen on herkkäuskoisuuteen saakka avoin, eikä jaksa
epäillä mitään, ei hän kykene erottamaan käyttökelpoisia ideoita
arvottomista.
Useimmat ihmiset päätyvät johonkin näkemykseen tunteiden ja
toiveajattelun pohjalta. He haluavat uskoa väitteisiin, jotka
tuntuvat miellyttäviltä ja ehkä sisältävät kaikenlaisia
rohkaisevia lupauksia.
Vapaa-ajattelijain lähtökohta on toinen. Me vaadimme perusteluja
ja todisteita. Ja kun punnitsemme uskontoihin ja
näennäis(vale)tieteisiin sisältyviä väittämiä (esim.
olemassaoloväitteet), vaadimme nimenomaan tieteelliseen
tutkimukseen perustuvaa todistusaineistoa ja perusteluja.
"Yksipuolinen järjen korostaminen kaventaa ihmisyyttä ja
järki ja tiede vievät ihmiskunnan tuhoon".
Bertrand Russell on määritellyt järjellisyyden sisäisenä
sopusointuisuutena: ihmisluonnon eri kerrostumat ja osatekijät
toimivat sopusoinnussa, eivätkä ole lakkaamatta ristiriidassa
keskenään. Tämä edellyttää järjen (ratio eli järki = menetelmä
saada tietoa ajattelun avulla) hallintaa ja kontrollia, mutta ei
tyranniaa. Todellista tietoa saadaan vain tutkimalla ja
ajattelemalla ja myös jokapäiväisessä elämässämme, esim.
ihmissuhteissa, tarvitaan kriittistä ja harkitsevaa järjen
käyttöä voimakkaiden myönteisten tunteiden rinnalla. Tunteiden
ja elämysten arvo ja voima eivät heikkene siitä, vaikka
kykenisimmekin pohtimaan niitä järjellisesti. Esim. rakkauden
voima ei vähene tippaakaan, vaikka ihminen kykeneekin pohtimaan
omaa kokemistaan ja tarpeitaan sekä rakkauden kohdettaan ja
tämän tarpeita. Päinvastoin, se mahdollistaa sen, että rakkaus
on realistista ja aitoa.
Professori Timo Järvilehto toteaa, että voidaan jopa sanoa, että
emootio (=tunnetila) on kognitiivista toimintaa (=havainnot,
oppiminen, ajattelu), tiedonhankintaa ihmisen suhteesta itseensä
ja tavoitteisiinsa. Vaikuttavat tunteet auttavat usein ihmistä
jäsentämään ja tiedostamaan omia tavoitteitaan, omaa maailmaa (
tunteiden tiedollinen puoli).
Tunteisiin liittyy kuitenkin usein myös affektiivinen puoli
(affekti = tunnekuohu), joka saattaa sokaista ihmisen ja haitata
rationaalista ajattelua.
Ilman tiedettä ja järkeä ihmiskunnalla ei ole tulevaisuutta.
Vapaa-ajattelijat yhtyvät tunnetun skeptikon, suomalaisen
fyysikon Nils Mustelinin toteamukseen: "Kestävä kehitys on
tuskin mahdollista ilman yhä syvempiä ja luotettavimpia tietoja
sekä maailmasta että itsestämme. Inhimillisten ja pehmeiden
arvojen kanssa yhdistetty tieteen antama kriittisesti koeteltu
informaatio tarjoaa ainoan mahdollisuuden korjata ihmisen jo
tekemät virheet, ennakoida tulevat ongelmat ja löytää niille
elämänlaatua edistävät ratkaisut. Mitä hyötyä on jaloista
tavoitteista ja paremman tulevaisuuden unelmista, jos samalla
hylkäämme ne instrumentit, joilla voisimme ehkä unelmamme
toteuttaa, ja tyydymme rajatiedon mahtipontisiin lupauksiin ja
tyhjänpäiväiseen toiveajatteluun ?" (Mitä Missä Milloin, 1993).
"Vapaa-ajattelu on uskonto uskontojen joukossa".
Uskonto-käsitteestä on esitetty satoja määritelmiä.
Uskonnoksi on määritelty mm. "kaikki se mikä on inhimillistä",
"kertomus yksilön elämästä" ja "niiden uskomusten ja toimintojen
järjestelmät, joiden avulla ryhmät tai kansat käsittelevät
inhimillisen elämän perimmäisiä ongelmia".
Tällaiset määritelmät ovat kuitenkin käyttökelvottomia. Melkein
kaikki olisi silloin uskontoa. Kun uskontoa määritellään,
olennainen kysymys on se, miten uskonto eroaa tieteellisistä,
filosofisista ja ideologisista ajattelumalleista. Tällöin ainoa
oikea lähtökohta on määritellä uskonto sen ilmenemismuotojen
perusteella (substantiivinen lähestysmistapa).
Ja kun halutaan esittää uskonnon minimimääritelmä, törmätään
aina yliluonnollisen - supranormaalin - käsitteeseen. Tunnettu
antropologi E.Adamson Hoebel kysyy: mikä on keskeisintä
uskonnossa? Mitkä ovat ne päämäärät, jotka esiintyvät
kaikkialla? Hän vastaa: "Ne ovat löydettävissä uskosta
yliluonnolliseen ja käyttäytymistavoista, joita tämän uskon
ansiosta sovelletaan oltaessa tekemisissä yliluonnollisen
kanssa. Usko yliluonnolliseen sekä tähän liittyvä asennoituminen
ja ulkonainen käyttäytyminen ovat ne tekijät, joista rakentuu
uskonto".
Yliluonnollista taas on se minkä Homo Religiosus - uskova
ihminen - "tietää", näkee, kokee tai tuntee "yliluonnolliseksi".
Uskonnollisuus tarkoittaa uskonnollisiin uskomuksiin ja tapoihin
sitoutumista.
Vapaa-ajattelu ei voi olla uskonto, koska se ei sisällä uskoa
yliluonnolliseen, eivätkä vapaa-ajattelijat voi olla
uskonnollisia, koska he eivät ole sitoutuneet uskonnollisiin
uskomuksiin ja tapoihin. Uskontokäsitteen lavea käyttö, jolloin
melkein mikä tahansa inhimillinen katsotaan uskonnoksi, on
käsitteen väärinkäyttöä. Ei luulisi olevan varsinaisille
uskonnoillekaan kunniaksi, jos esimerkiksi KOP ja SYP, kaikki
ihmisen ruumiintoiminnat ja tunnetilat tai edes poliittiset
aatteet katsotaan uskonnoiksi.
Monilla autoritaarisilla ideologioilla on ollut saman kaltaisia
piirteitä uskontojen kanssa ( ehdoton, kuuliainen luottamus,
puolue oikean opin auktoriteettina, fanaattisuus,
suvaitsemattomuus, tietyt rituaalit, voimakkaat tunnekokemukset
kokouksissa jne.). Nämä piirteet eivät kuitenkaan tee näistä
ideologioista uskontoja, koska usko yliluonnolliseen puuttuu.
On harhaanjohtavaa kutsua elämänkatsomusta, filosofiaa (tai
vapaa-ajattelun kaltaista avaraa katsomustapaa) uskonnoksi,
ellei se sisällä uskoa yliluonnollisiin olentoihin tai voimiin
(persoonallisiin tai persoonattomiin). Vapaa-ajattelijat yhtyvät
psykiatri Albert Ellisin toteamukseen: "Ellemme käytä termiä
uskonto tiukasti merkitsemään jonkinlaista tosiasioille
perustumatonta uskoa tai riippuvuutta jostakin otaksutuista,
yli-inhimillisistä entiteeteistä (=oliot, voimat), laajennamme
sanan merkitystä niin paljon, että siitä käytännössä tulee
merkityksetön" (Uskonto henkisenä sairautena - psykoterapeutin
näkemys, 1986, s.3).
Lisätietoa
Jos lukija haluaa syventyä tarkemmin näihin väitteisiin ja
niihin annettuihin vastauksiin niin ehdottomasti paras
suomenkielinen lähde on Erkki Hartikaisen moniste "Tieteellinen
maailmankatsomus" (Vapaa-ajattelijain liitto, 1980). Se on ollut
myös tämän kappaleen laadinnassa yhtenä lähteenä. Myös Gordon
Steinin "Kuinka väittelet teistin kanssa (ja voitat)" (Kustannus
Oy Vapaa Ajattelija, 1987), on hyödyllistä luettavaa.
Kannattaa kuitenkin aina pitää mielessään Thomas Painen
toteamus: "Väitteleminen ihmisen kanssa, joka on luopunut
järjestään, on kuin antaisi lääkettä kuolleelle". Marcus
Aurelius taas totesi, että "täytyy muistaa käyttää kuhunkin
asiaan niin paljon huolta ja vaivaa, kuin sen merkitys
edellyttää. Vältyt monelta harmilta, kun et kiinnitä mitättömiin
asioihin enempää huomiota, kuin ne ansaitsevat." |